html> A Moment in Time
♔sahabat sejati♔
Wednesday | 1:38 AM | 0 love drops
Di suatu petang, terduduk iman di halaman rumah memerhatikan kucingnya yang sedang bermain bebola benang bersama kucing jirannya di bawah pokok rambutan di hadapan rumahnya,..tetiba mengalir air matanya apabila mengenangkan peristiwa pagi tadi,.masih terngiang-ngiang sindiran cikgu hakim terhadapnya,..

 "saya tau awk kan yang ambil kotak pensel tu,owg miskin macam awk nih mne ade duit nk beli kotak pensel itu," sindir cikgu hakim.."Mane ade cikgu..saye beli gne duit sye sendiri lah,.."kata nya.. dari jauh ,dapat dye lihat riak wajah puas halim. Hatinya terluka dengan penghinaan yg di ajukan kepade nya.Tambahan pula sahabat baik nya,halim, juga sanggup menfitnah nya,., dye menghempas kotak pensel itu sehingga terpatah dua, tergamam cikgu hakim yang melihat kejadian itu. Belum sempat iman keluar dari kelas itu , tiba-tiba dye dapat merasakan keperitan di rotan di tangan kanan nya,..mengalir butir-butir mutiara dari matanya mengenangkan betapa susah nya dye bekerja keras untuk membeli kotak pensel itu,.

  " Iman,...oh iman.." tersentak iman apabila ibunya memanggil nya,..dengan perlahan dye menyahut panggilan ibunya tadi,.."ye ibu!" "Owh disini kamu rupenye,..knape nih,.macam sedih je ibu tgok kamu hari ni,.." tanya Mak Jah kepada anak tunggal nya itu,.." tak de pape lar bu,..erm.kenape nih ibu?"katanya lembut,." erm,.x tdi Mak Piah nak suruh ibu buat kan tikar mengkuang, jadi nanti dye nk bgi upah kat ibu,jadi ibu nak lah mintak tolong Man ambilkan daun mengkuang tu kat tepi paya hujung kampung tu.." "boleh, boleh mak..tapi boleh tak klau Man nak beli kotak pensel dengan duit upah tu nanti? sebab man x de kotak pensel lar, x lame lagi nk PMR dah,.." " erm,untuk anak ibu yang sorang nih,tak pe lah, ambil lah klau tak nnti susah plak nak pekse,.." kata ibunya sambil menglemparkan senyuman yang menenangkan sedikitt hati nya yang terluka tadi,.." ok lah bu, iman nak masuk bilik ni , nak berehat ti petang ti iman nak gi ambil daun mengkuang pulak,.." katanya lalu mencium dahi ibunya,. Sejuk hati ibunya melihat sikap anaknya yang sangat baik sikapnya,..

   Petang itu, Iman pergi ke hujung kampung untuk mengambil daun mengkuang yang diminta ibu nya tadi,..hanya Allah yang tahu betapa senangnya hatinya ketika itu,..sambil menyanyi dye mengambil daun -daun itu dan dikumpulkan di satu tempat,..tiba-tiba,...

"ARGH..ARGH..TOLONG SAKIT..IBU...IBU....TOLONG MAN..." jeritnya sekuat hati,rupa-rupanya Iman telah di patuk ular tedung ..selamatlah ade seorang pekebun indonesia,Pak Jonny yang melihat kejadian itu datang menghulurkan bantuan ,. Pak Jonny merupakan jirannya dulu ..Dengan segera Pak Jonny memukul ular itu sehingga mati,..Iman didukung sehingga sampai di rumah nya,..

   Setibanya di rumah,"Jah, ...Jah,..anak mu di patuk ular ni,...buka pintunya cepatan,..Jah..Jah." jeritnya. Apabila pintu rumah Iman di buka," YA ALLAH,..Iman nape nih,..YA ALLAH, Pak Jonny kenapa dgan anak sye nih,..Ya ALLAH iman bangun man,..."katanya sambil menangis.."Dia di patuk ular , Jah,.Mari aq anta kan ke rumah sakit ya, kamu ikut aq ya,.." ujar Pak Jonny, "Baiklah,.." belum sempat Mak Jah melangkah tangan nya di pengang lemah oleh Iman,,."Ibu,..tolong iman bu,..sakit bu.. sakit sangat nih... bu,....bu " ye nak ibu kat cni,.. sabar nak sabar,.." " ibu ti kalau Man dah x de...ergh... ibu jge diri baek2... ye,.. ibu ... nnti bgikan ....surat yg di atas meja tu.. pade halim ye,.." ujar nya lemah.. "mengucap nak mengucap.." "ashadual la illah haillah..wa ashadu an namuhamadarrasulullah..." itu lah ucapan terakhir yang di ungkapkan oleh insan soleh yang bernama iman,,."imannnnnnnnnnnnnnnnn.........."..
      
          *************************************************************************************

    Keesokan hari nya,..halim berasa sangt bersalah dengan ape yang dia lakukan pada kawan nya itu,..rase bersalah nya semakin menjadi-jadi apabila iman tidak hadir ke klas tmbahan  pgi tu..slpas blek dri klas dye tros mnuju ke rumah Iman,..

    Setibanya di perkarangan rumah iman dia berasa hairan kerana terdapat bnyak selipar di hadapan rumah usang itu,.. hatinya tidak tenang melihat keadaan di situ,..di gagahkan juga hati nya untuk naik ke rumah usang itu,.. Terkejut halim melihat sekujur tubuh yang terbaring di situ,..di kuatkan lagi langkah nya untuk melihat siapa kan gerangan tubuh yang sudah di kafankan itu,.mengalir butir-butir mutiara jernih dari mata seorang rakan melihat Iman sudah tidak bernyawa lagi,..Di lihatnya sekeliling seperti mencari-cari rakan nya itu,seakan-akan tidak percaya ape yg di lihatnya ., . "man,..man,. bgun man...aq bnyak wat salah ngan ko,.bngun man,..mannnn..." tiba-tiba, halim terasa bahunya di sentuh , lantas dye memalingkan wajahnya ,.dilihatnya seorang wanita tue yg menghulurkan surat kepadanya,..wajah sayu Mak Jah membuatkan halim menjadi semakin sayu.. apabila telah selesai sume upcre pekebumian itu halim pon blik ke rumah dengan prasaan menyesal,.." aq x spatutnye tuduh dye mcm tu,..isk..isk.." tangis nya seorang diri...lalu di buka surat yg di krimkan ...

Kehadapan sahabat ku Halim,

sudah tiga tahun rasenye kita bersahabat, rse mcm asyik terknang peristiwa kite study sme2, gi mncing kat ujung kampung tu sme2,rse windu nk wat bnde tu sume ngan ko,..pasal kotak pensel tuh,.mungkin salah aq krana ckp kotak pensel ko tu buruk,.aq just graw jer mase tuh,..aq x taw ko terase,.maafkan aq taw...
tapi bile ko fitnah aq ko cakp kat cikgu yg aq curi kotak pensel ko,..aku rase sdey sngat mse tu,..aq x cye ko wat aq mcm tuh,.tapi x pew aq dah maafkan dah ko,..tapi akhir2 nih,..aq slalu rase mcm aq x kn jmpe ko lgi,..aq arp x de pape ar yg jdi but,aq nk ko taw yg aq anggap ko dah mcm abg aq dah..ko pandai n slalu ajar aq math, thanks bnyak2...aq harap ko sudi kwan ngan aq blik,..aq tringin nk gi mancing ngan ko lg,..sorry k..akhir kate simpan gmbar kte ni slamanye k..aq akn friend 4 ever ngan ko...
assalamualikm,..
     


 yang ikhlas,
MOHD IMAN HAKIMI

mengalir air mata halim membaca surat itu,..selepas sebulan, di kelas halim menjadi semakin pendiam dan asyik termenung..tiba-tiba,..
"asalamulaikm..hari ini sya akan knalkan kamu dngan kawan baru,..namenya Mohd Aiman Hakim..erm, halim boleh dye duduk d`sblah kamu?" terkedu halim melihat budak baru itu,rupanye, tingginya, senyuman nya dan namenye hampir same dgn sahabat lamanya Iman,."halim,?? awak ok x?" tanya gurunya."ok cikgu,..bleh cikgu,."ujar nya pantas,..halim berasa sangat bersyukur krana Allah tlah mmberi shbat yg baru dan mirip dngan Iman..akhirnya mreka menjadi sahabat rapat,.. iman pernah begitaw halim..

"kadang2 allah datangkan kita hujan,
then dye dtgkan kite petir dan kilat,
kita mencari2 dimane ilangnya matahari ,
rupa2nya dye hadiahkan kte sebuah pelangi yg indah"

setiap yang dilaluinya itu menjadi kenangan yang tidak akan dye lupe slamanya,..

Hearts, ikeytyraa

♥ Past / Future ♥